• Khasiat Vitamin C untuk Anak-anak Madrasah Hashimiah

    Vitamin C


    Vitamin C adalah sejenis protein yang memberikan struktur kepada tulang, rawan, otot dan saluran darah. Ia sangat penting untuk pelbagai fungsi fisiologi seperti pembentukkan kolagen. Kekurangan vitamin C tidak boleh menggantikan kolagen dalam badan mereka dan disebabkan itu juga pelbagai  jenis tisu dalam badan menjadi rosak serta boleh membawa kepada penyakit skurvi(gusi yang bengkak berdarah, kemerahan, penyembuhan luka lambat serta kehilangan gigi). Gejala ini hanya berlaku sekiranya pengambilan vitamin C adalah kurang daripada kira-kira 10mg/hari untuk beberapa minggu.

    Pengambilan vitamin C berpontensi meningkatkan aktiviti hafalan dan juga IQ. Jadi penting vitamin C untuk kekuatan ingatan.  Di Madrasah Hashimiah, vitamin C amat penting pada mereka. Anak-anak di Madrasah Hashimiah membaca dan menghafal Al-Quran semestinya banyak membantu dalam proses meningkatkan keupayaan otak untuk memproses, menyimpan maklumat dan membina ingatan. Disamping itu, pengambilan makanan dilaporkan menyumbang dalam proses menghafal Al- Quran dan meningkatkan tahap kecerdasan IQ dikalangan pelajar-pelajar Madrasah Hashimiah.




    Oleh itu, anak-anak di Madrasah Hashimiah amat-amat memerlukan vitamin C. Oleh itu, diharap kepada dermawan-dermawan yang baik hati yang dapat membekalkan vitamin C kepada anak-anak Madrasah Hashimiah boleh ziarah kami di alamat:

    Madrasah Hashimiah
    111-3 Jalan 2/3A,
    Pusat Bandar Utara Selayang,
    68100, KL
    No Tel: 018-2882754


    Bagi yang ingin membuat sumbangan boleh melalui akaun bank: 

    Maybank: 562151419729
    CIMB: 8600202864
    Bank Islam: 14069010033413
    Remark: Pendidikan
    Email: mhashimiah@gmail.com
    Tel: 018-2882754

    Semoga bertambah rezeki dan tercapai hajat semua dermawan yang baik hati.




    Norhayati Binti Muhammed Yusof
    Penolong Pegawai Tadbir
    Madrasah Hashimiah