• Pengalaman Hari Pertama Praktikal di Madrasah Hashimiah

    bersama staf Madrasah Hashimiah


    Madrasah Hashimiah Tahfiz Al-Quran dan Anak Yatim merupakan sebuah institusi yang memberikan peluang kepada kanak-kanak yang berstatus pelarian daripada Rohingya dan Myanmar Muslim untuk mendapatkan ilmu kerana mereka tidak berpeluang untuk bersekolah di sekolah harian biasa. Mereka hanya boleh ke sekolah komuniti seperti madrasah ini untuk mendapatkan ilmu. Madrasah ini bukan sahaja menawarkan silibus pembelajaran standard seperti Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, dan komputer, malah mereka menawarkan pembelajaran bahasa ibunda mereka iaitu Bahasa Myanmar dan tambahan lagi di tawarkan dengan Pengajian Al-Quran dan Alim iaitu tauhid, feqah, dan lain-lain lagi. Silibus ini akan membantu kanak-kanak tersebut mempunyai ilmu yang mencukupi dan mempunyai bekal iman yang boleh membawa kepada kekuatan dalaman di dalam diri mereka bagi menghadapi kehidupan di masa akan datang kelak.


    Memandang manusia secara sama rata tanpa mengira kaum dan bangsa, itulah yang diajarkan oleh Al-Quran dan Kerja Sosial kepada para pelajarnya. Ramai pelajar universiti yang datang ke sini untuk membantu mereka dengan menjalankan program yang sesuai malah ada yang membuat praktikal di sini untuk mendapatkan ilmu yang lebih mendalam di samping dapat membantu dan meringankan beban mereka. Inilah yang menyebabkan saya yang merupakan seorang pelajar daripada Universiti Kebangsaan Malaysia dari jurusan Sarjana Kerja Sosial Perubatan melakukan praktikal di institusi ini kerana mereka juga adalah hamba Allah yang memerlukan pertolongan dan kasih sayang daripada hamba Allah yang lain.


    Hari pertama ketika saya datang untuk lapor diri di madrasah ini, saya di sambut baik oleh para ustaz dan ustazah juga murid-murid di madrasah ini. Layanan mesra daripada staf madrasah ini juga membuatkan saya sangat selesa untuk berada di sini yang membuatkan saya tidak berasa terasing apabila bersama mereka. Saya di  bawa berjalan untuk melihat persekitaran madrasah ini bermula dari tingkat bawah yang menempatkan kanak-kanak yang baru belajar membaca Al-Quran sehinggalah ke bahagian atas yang menempatkan para tahfiz. Persekitaran pembelajaran mereka juga merupakan tempat tinggal mereka dan kawasan ini ternyata lebih kemas dan teratur daripada yang dijangkakan. Persekitaran yang bersih dan kemas akan lebih memudahkan mereka untuk belajar malah dapat mendisiplinkan mereka dari segi kebersihan.


    Kelas Bahasa Myanmar

    Osman yang merupakan salah seorang staf di sini yang berbangsa Myanmar membantu saya dari segi pendedahan kepada persekitaran dan juga teknikal. Walaupun saya berada di persekitaran yang berbeza kerana institusi ini menempatkan pelarian Rohingya dan Myanmar Muslim, namun saya tidak merasakan saya berada di tempat yang berbeza dan tidak terasing daripada mereka. Inilah yang dikatakan sosialisasi dan interaksi yang sepatutnya berlaku dalam kelompok masyarakat. Diterima oleh masyarakat adalah sesuatu yang sangat diharapkan oleh mereka kerana mereka juga kelompok manusia yang berharap di terima oleh masyarakat. Saya juga dibantu oleh En. Muhammad yang merupakan pengerusi kepada Madrasah Hashimiah ini dan beliau menyatakan kepada saya mengenai keperluan kepada kanak-kanak ini dan juga harapan beliau terhadap kanak-kanak pelarian ini. Saya juga berbincang dengan beliau mengenai aktiviti dan program yang saya boleh jalankan di sini dan apa yang saya harapkan juga saya perolehi di sini.


    Kemesraan yang ditunjukkan mereka semasa hari pertama


    Pertukaran ilmu adalah sesuatu yang saya harapkan daripada madrasah ini dan saya sudah memperolehinya pada hari pertama saya berada di sini iaitu bagaimana untuk berkomunikasi dengan kanak-kanak di sini dan juga layanan mereka terhadap tetamu yang saya katakan sebagai kemasyarakatan dan penerimaan. Saya mengharapkan sesuatu setiap hari apabila saya berada di sini dan merupakan sesuatu yang saya boleh serap dan pelajari. 

    Muhammad Fauzan Nazreensyah B Yunus
    Pelajar Praktikal UKM
    Madrasah Hashimiah