• Menyinari Anak-Anak Yatim Pelarian Rohingya Dan Myanmar Muslim


    Madrasah Hashimiah merupakan tempat anak-anak pelarian dan anak yatim Rohingya serta muslim Myanmar, untuk menuntut ilmu Al-Quran serta juga dalam bidang akedemik untuk anak-anak pelarian ini boleh teruskan kehidupan mereka di negara Malaysia terutama di kawasan Pasar Borong Baru Selayang, Batu Caves, Kuala Lumpur. Di sini juga ada sebahagian murid -murid tinggal di madrasah kerana ibu bapa duduk berjauhan dan kematian ibu atau ayah, demi mencari ilmu yang mahu buat pegangan dalam kehidupan mereka. 

    Ustazah Abidah sedang mengajar kelas Iqra B

    Suasana kelas Iqra B 

    Di Madrasah Hashimiah ini mepunyai tenaga pengajar yang telah di tetapkan oleh pihak pengurusan madrasah. Ia di pilih berdasarkan syarat kelayakan akademik dan kesungguhan untuk mengajar anak-anak serta berdisplin dalam mendidik anak-anak di Madrasah Hashimiah. Bukan mudah untuk mengalas tangungjawab untuk mendidik anak-anak yang tidak di dedahkan dengan persekitaran atau budaya yang membaca, di tambah di tempat kampung halaman mereka sering kali belaku peperangan yang banyak meganggu emosi anak-anak. Namun setelah mereka datang ke Malaysia dengan harapan yang begitu tinggi walaupun dengan status pelarian, namun merek tidak pernah putus asa dalam mencari sinar kehidupan. 

    Ustazah Bilkis sedang mengajar Iqra kelas C

    Anak-anak sedang belajar Iqra 


    Uataz Ismail dalam kelas Al-Quran A

    Anak-anak sedang fokus dalam kelas Al-Quran

    Dalam pada masa yang sama Madrasah Hashimiah juga guru-guru yang mengajar akedemik untuk memperkukuhkan penguasaan asas akedemik seperti Bahasa Malayu, Bahasa Inggeris, Matemetik, Sains, Asas Komputer dan tidak lupa juga pada bahasa ibuanda juga Bahasa Myanmar.
    Bidang akedemik ini di ajar oleh tenaga pengajar yang mempunyai kelayakan akedemik lulusan universiti negara Myanmar. Oleh itu kami berharap Madrasah Hashimiah juga melahir Hafiz dan Hafizah yang mahir hafazan Al-Quran serta cermelang juga dalam bidang akademik.

    Ustaz Anwar mengajar kelsd Alim


    Ustaz Anwar Shah mengajar kelas Hafiz B


    Ustaz Rashid mengajar kelas Hafiz A


    Ustaz Yusof mengajar kelas Al-Quran B serta Iqra


    Bagi mereka yang bermurah hati dan berminat untuk memberikan derma, sumbangan dan menaja gaji guru di madrasah bolehlah terus ke Madrasah Hashimiah. Selain itu, sumbangan boleh dilakukan melalui bentuk kewangan di CIMB Bank, Nombor akaun - 8600202864 (Madrasah Hashimiah) atau berbentuk bahan mentah. Untuk pertanyaan lanjut, boleh hubungi Pengetua Madrasah Hashimiah iaitu Ustaz Hashim Bin Kassim di talian 019-262 1671 dan Pejabat Madrasah Hashimiah di talian 018-288 2754.



    Mohamad Fazlan Bin Mohamad Ashraf
    Penolong Pembantu Tadbir
    Madrasah Hashimiah