• Ibadah Korban Bersama Madrasah Hashimiah Bagi Tahun 2020/1441H

     

    Ibadah korban akan berlangsung lagi pada tahun ini bersempena dengan Hari Raya Aidiladha yang bakal jatuh pada 31 Julai 2020 bersamaan dengan 10 Zulhijjah 1441. Tahun ini penyembelihan lembu korban akan berlangsung di ladang lembu dan cadangannya akan disembelih pada Hari Raya Aidiladha yang kedua iaitu hari tasyrik.

    poster korban Madrasah Hashimiah

    Selesai penyembelihan, maka proses melapah akan terus dijalankan dan sebahagian daripada daging ini akan disimpan untuk anak-anak yatim dan pelarian di Madrasah Hashimiah nikmati di masa akan datang. Sebahagian lagi daging korban ini akan dikongsikan dengan keluarga murid-murid Madrasah Hashimiah.

    Dalam keadaan sekarang, kebanyakan komuniti pelarian sudah tiada lagi pekerjaan, dan ramai yang tidak mampu untuk bayar sewa tempat tinggal. Untuk peroleh makanan asas juga menjadi satu cabaran yang besar buat kebanyakan mereka. 

    Lembu besar untuk korban Madrasah Hashimiah

    Oleh itu Madrasah Hashimiah ambil inisiatif untuk turut serta bantu keluarga murid-murid Madrasah Hashimiah agar dapat ringankan beban yang dihadapi mereka sekarang.

    Satu bahagian lembu bersaiz biasa ialah RM750 dan lembu bersaiz besar ialah RM2150. Kos korban adalah termasuk kos penyembelihan, melapah dan pengagihan.

    Bagi yang bermurah hati untuk turut serta ibadah korban bersama Madrasah Hashimiah, boleh terus lakukan pembayaran ke

    Maybank: 562151419729
    CIMB: 8600202864
    Bank Islam: 14069010033413
    Remark: Korban

    Sertakan sekali butiran berikut bersama dengan slip bank ke mhashimiah@gmail.com atau melalui http://www.wasap.my/+60182882754

    Nama Peserta Korban:
    Jumlah Bahagian:
    No Tel:

    Sijil digital ibadah korban untuk setiap peserta


    "Tiada dibuat oleh anak Adam pada Hari Raya Adha akan sesuatu amal yang lebih disukai oleh Allah Ta'ala daripada menumpahkan darah (menyembelih korban). Bahawa korban itu datang pada hari kiamat dengan tunduk-tunduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat korban itu dengan hati yang bersih." (Hadith riwayat Tirmidzi)

    Untuk sebarang pertanyaan, boleh hubungi pejabat Madrasah Hashimiah di 0182882754. Semoga ibadah korban tahun ini lebih bermakna.

    Muhammad bin Kamarulazizi
    Pengerusi
    Madrasah Hashimiah